آشنایی با انواع ولت های بیت کوین


آشنایی با انواع ولت های بیت کوین

با افزایش شدید اشتیاق مردم به خرید ارزهای دیجیتال و خصوصا بیت کوین و با توجه به اینکه خرید و فروش و استخراح بیت کوین، شبانه‌روز در حال افزایش است و رقم‌های بزرگی در بین کاربران جابجا می‌شود ، ما را برآن داشت تا قبل از هر چیز دیگری در معاملات بیت کوین، درخصوص انتخاب یک کیف پول امن که قابلیت بالایی در نگهداری رمزارزهای دیجتیال داشته و در مقابل سرقت و هک شدن نیز امنیت بالایی داشته باشد، صحبت کنیم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع کلی کیف پول‌های بیت کوین آشنا کرده و امن ترین آن ها را با شما در میان بگذاریم.

به طور کلی همه کیف‌ پول‌ها به دو نوع «داغ» (Hot) و «سرد» (Cold) تقسیم بندی می‌شوند. اگر بخواهیم به اصلی ترین مزیت بین کیف پول سرد و گرم اشاره کنیم ، امنیت بالاتر کیف پول سرد نسبت به کیف پول های گرم می باشد.در ادامه با هردوی این ولت ها آشنا می شویم:

کیف پول سرد

کیف پول‌های سرد (Cold Wallets) بهترین مکان برای نگهداری امن سرمایه‌های شما هستند. این امنیت از آن جهت ناشی می‌شود که کلید خصوصی این ولت ها به صورت فیزیکی در اختیار کاربر قرار می گیرد. این کیف پول‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت ، بهترین گزینه به حساب می‌آیند.کیف پول‌های سرد در دو نوع سخت‌افزاری و کاغذی موجود هستند:

1- کیف پول کاغذی بیت کوین : در این نوع کیف پول ها کلید های خصوصی و عمومی بیت کوین بر روی کاغذ چاپ شده و در اختیار صاحب آن قرار داده می شود . برای استفاده از این ولت ها کافی است تا سرمایه گذاران به سایت های مخصوص ساخت این نوع کیف پول ها مراجعه و ولت مخصوص خود را بسازند ، پس از آن کلید های خصوصی و عمومی که این سایت در اختیار آن ها قرار می دهد را باید پرینت گرفته و در جایی امن نگهداری کنند.از معایب بزرگ این ولت ها ، گم شدن یا پاره شدن و از بین رفتن آن ها می باشد.

از بهترین و امن ترین کیف پول های کاغذی می توان به bitaddress.org اشاره کرد.

2- کیف پول سخت افزاری بیت کوین : این نوع کیف پول ها به صورت سخت افزاری طراحی شده اند و سرمایه گذاران با استفاده از آن ها به نگهداری کلید های خصوصی و عمومی خود به صورت آفلاین می پردازند . علی رغم امنیت بالایی که در این نوع ولت ها وجود دارد هزینه تهیه و نگهداری از آن ها بالا بوده و برای استفاده روزانه مناسب نمی باشند. به همین دلیل تنها افرادی که قصد سرمایه گذاری های بزرگ را دارند از این نوع کیف پول های بیت کوین استفاده می کنند.

از بهترین کیف پول های سخت افزاری می توان به ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) اشاره کرد.

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

 

کیف پول گرم

کیف پول گرم به علت نرم افزاری بودن و اتصال به اینترنت به این نام نامگذاری می شوند(Hot Wallet). کیف پول‌های موبایل، تحت وب و دسکتاپ از نوع کیف پول داغ هستند. داغ بودن کیف پول به معنی امکان ارتباط کلیدهای خصوصی با فضای آنلاین می باشد.

کیف پول‌های داغ هم می‌توانند سرد باشند به شرطی که هیچ اتصالی به اینترنت نداشته باشند. کیف پول‌های داغ برای استفاده روزمره ،  انجام معامله و سرمایه‌گذاری‌های کوچک یا متوسط گزینه خوبی هستند. توجه داشته باشید که به طورکلی کیف پول‌های سرد از کیف پول‌های داغ امنیت بیشتری دارند اما این بدان معنی نیست که کیف پول‌های داغ امن نیستند.

کیف پول موبایل :

اگرچه ولت‌های موبایلی مناسب هستند و استفاده از آن‌‌ها راحت است، آسیب‌پذیری‌های امنیتی منحصر‌به‌فردی نیز دارند. در درجه‌ی اول، ممکن است تلفن‌های همراه گم یا شکسته شوند. اگر کلید والت فقط روی تلفن‌همراه ذخیره شده باشد، با خرابی گوشی، ولت هم برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد. بااین‌حال، برخی والت‌های موبایلی مثل Coinbase و Argent روش‌هایی برای ذخیره‌سازی والت درصورت وقوع حادثه فراهم می‌کنند.

به بیانی دیگر کیف پول های موبایل به صورت یک اپلیکیشن در دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند و در زمان خرید با بیت کوین می‌تواند کار را برای شما بسیار ساده کنند. تمامی کیف پول ‌­­های آنلاین و دسکتاپی دارای اپلیکیشن موبایل نیز هستند. کیف پول­ هایی مانند اتمیک(Atomic) ، ابرا (Abra)، ایربیتز (Airbitz) و برد (Bread) با همان مفهوم موبایل ساخته شده‌اند.

کیف پول دسکتاپ : 

کیف پول‌ های بیت کوین برای دسکتاپ برنامه‌هایی هستند که بر روی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی نصب می‌شوند. انواع مختلف این کیف‌ پول‌ها برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

کیف پول‌های دسکتاپ را فقط می‌توان روی رایانه‌ای اجرا کرد که با آن رایانه دانلود شده است. این کیف‌ پول‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و کلید خصوصی را روی خودِ کامپیوتر ذخیره می‌کنند که این باعث می‌شود تا شما مستقیما به دارایی خود کنترل داشته باشید و شخص دیگری به آن دسترسی پیدا نکند.

انواع مختلفی از ولت‌های دسکتاپ موجود است.در خصوص محبوب‌ترین کیف پول‌های دسکتاپ می‌توان به Atomic Wallet ، الکتروم (Electrum) و اکسودوس (Exodus) اشاره کرد.

کیف پول تحت وب :

برای استفاده از این کیف پول همان طور که از اسم آن پیداست نیاز به دانلود نرم افزار مشخصی نمی باشد و با یک ثبت نام در وب سایت ساخت کیف پول، می‌توانید رمزارز‌­های خود را در آن ذخیره کنید. به دلیل ارائه خدمات این کیف پول‌ها به صورت آنلاین، از امنیت خیلی خوبی برخوردار نیستند. یکی از مزایای این نوع کیف پول‌‌ها دسترسی آسان از هر مکان با موبایل یا لپ تاب شخصی است. در نظر داشته باشید که هیچ نظارت یا طرح حمایتی دولتی از این کیف پول‌ها وجود ندارد و در صورت هک شدن کیف پول شما یا سرقت دارایی شما توسط خود سایت، هیچ پشتوانه‌ای برای شما وجود نخواهد داشت.

از سایت Blockchain.com می توان برای کیف پول تحت وب نام برد.