ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM


۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

در حالی که بیت کوین در پنج سال گذشته خبرهای مطبوعاتی را به خود اختصاص داده بود ، ارزهای رمزپایه و سیستم عامل های رمزنگاری دیگری نیز وجود داشتند که سودها و جذابیت های چشمگیرتری را در بین توسعه دهندگان کسب کردند. استلار یکی از آنها بود.در سال 2017 ، ارزش Lumen ، ارز  اصلی استلار ، 34900٪ رشد کرد. در سال 2018 ، ارزش 77٪ سقوط کرد ، اما پس از آن قیمت در طول 2019 و 2020 نسبتاً ثابت بود. عملکرد با افزایش 226٪ از ژانویه تا مارس ، در سال 2021 بهبود یافت. سقف بازار آن از 6 آوریل 2021، 12.4 میلیارد دلار بود.

استلار ممکن است فرصتی جالب برای معامله گرانی که به دنبال متنوع سازی منابع خود به دور از بیت کوین هستند ، فراهم کند.در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم با ما همراه باشید.

 

استلار چیست؟


استلار یک فناوری پرداخت منبع باز است که شباهت های زیادی با ریپل دارد. بنیانگذار آن ، جد مک کالب (در تصویر) نیز ریپل را تأسیس کرد.

استلار دقیقاً مانند ریپل یک فناوری پرداخت است که هدف آن اتصال موسسات مالی و کاهش شدید هزینه و زمان مورد نیاز برای انتقال های مرزی است. در واقع ، هر دو شبکه پرداخت در ابتدا از پروتکل یکسانی استفاده می کردند.

با ایجاد تغییرات در پروتکل استلار در اوایل سال 2014 منجر به ایجاد پروتکل اجماع استلار (SCP) شد. همچنین هر دو سیستم تفاوت اساسی دارند. در حالی که ریپل یک سیستم بسته است ، استلار منبع باز است. آنها همچنین مشتریان مختلفی دارند. ریپل برای ساده سازی فناوری انتقال مرزی خود با موسسات بانکی و کنسرسیوم های مستقر همکاری می کند. در مقابل ، استلار در حال توسعه بازارها است و موارد استفاده چندگانه ای برای فناوری خود دارد ، از جمله حواله های پول و توزیع وام بانکی به بانک های غیر بانکی.

لومن (XLM)، واحد ارز استفاده شده در شبکه استلار است و ۱۰۰ میلیارد از آن ایجاد شده است که رفته رفته و به صورت خودکار به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰.۰۰۰۱ کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام ‌می شود.

شبکه استلار غیرمتمرکز است اما مانند ریپل و برخلاف بیت کوین روی بلاک چین فعالیت نمی‌کند. ارز شبکه استلار یا همان لومن قابل استخراج نیست و توسط شرکت مقدار مشخصی ایجاد شده است.


استلار چگونه کار می کند؟


عملکرد اساسی استلار مشابه اکثر فناوری های پرداخت غیرمتمرکز است. این یک شبکه از سرورهای غیرمتمرکز با یک دفتر توزیع شده است که هر 2 تا 5 ثانیه در میان همه گره ها به روز می شود. 2 برجسته ترین عامل تمایز بین استلار و بیت کوین پروتکل اجماع آن است.

به جز استفاده به عنوان ارز دیجیتال با کارمزد کم و سرعت بالا، استلار فراتر از یک ارز دیجیتال است. سازمان هایی مانند بانک و سیستم های مالی که اصطلاحا در شبکه به آن انچر (Anchors) گفته می شود در شبکه ارتباطات را بررسی می کنند. انچرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که نقش پل های ارتباطی را در شبکه استلار را ایفا می کند.

پروتکل اجماع استلار برای تأیید معاملات به کل شبکه استخراج کننده متکی نیست. در عوض ، از الگوریتم توافق نامه بیزانس فدراسیون (FBA) استفاده می کند ، که پردازش سریعتر معاملات را امکان پذیر می کند. این بدان دلیل است که از برش های حد نصاب (یا بخشی از شبکه) برای تأیید و اعتبار سنجی یک معامله استفاده می کند

هر گره در شبکه استلار مجموعه دیگری از گره های "قابل اعتماد" را انتخاب می کند. هنگامی که یک تراکنش توسط همه گره های موجود در این مجموعه تأیید شد ، پس از آن تأیید شده تلقی می شود. روند کوتاه شده ، شبکه استلار را بسیار سریع کرده و گفته می شود که در هر ثانیه 1000 عملیات شبکه را پردازش می کند

فرایند ارسال ارزهای سنتی در شبکه استلار :

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

 

 استلار شبکه ای غیرمتمرکز از سرورهایی در سراسر جهان است که یک دفتر کل را می‌سازند.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

دفتر کل تمام تراکنش های افراد و شرکت های مختلف را در خود ثبت می‌کند. یک کپی کامل از دفتر کل جهانی در هر سرور شبکه استلار وجود دارد.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

سرورها برای تایید تراکنش ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و هر دو تا پنج ثانیه، دفتر کل را به‌روز می‌کنند. به این مکانیزم در اصطلاح اجماع می‌گویند.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

دفترکل دارایی شما را به صورت یک اعتبار ثبت می کند که توسط انچرها (Anchors) صادر می شود. انچر پل ارتباطی است که پول سنتی را به شبکه استلار می‌آورد. از این انچورها می توان به بانک ها و سیستم های پرداخت اشاره کرد.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

در این مرحله اعتبار به کیف پول آنلاین استلار شما وارد می‌شود. انچر ها در نگهداری پول های شما قابل اعتمادسازی شده اند.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

حال مشاهده می کنیم که پول در عرض چند ثانیه منتقل و تبدیل شد.

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

 

چگونه استلار انتقال های مرزی را تسریع می کند؟

روند فعلی انتقال های مرزی یک فرآیند پیچیده است. این بانک های داخلی را ملزم می کند تا حساب های خود را در حوزه های قضایی خارجی با ارزهای محلی نگهداری کنند. بانک های خبرنگار آنها باید حسابی مشابه در کشور اصلی کار کنند.

روند Nostro-Vostro ، همانطور که شناخته شده است ، برای معاملات مرزی با ارزهای فیات یک فرآیند طولانی است که شامل تبدیل و تطبیق حساب ها است. از آنجا که اعتبار سنجی همزمان را امکان پذیر می کند ، شبکه استلار می تواند تأخیرها و پیچیدگی های موجود را کوتاه یا برطرف کند.

از ارز دیجیتال اصلی استلار نیز می توان برای تأمین نقدینگی و ساده سازی فرآیند استفاده کرد. طبق برخی گزارش ها ، بانک ها از ارزهای رمزپایه خود برای تسهیل چنین نقل و انتقالات در آینده استفاده خواهند کرد. به گفته دیوید مازیرس ، استاد دانشگاه استنفورد و خالق SCP ، این پروتکل دارای محاسبات و نیازهای مالی "متوسط" است.

چه تعداد موسسه از شبکه استلار استفاده می کنند؟

استلار پس از اعلام همکاری با IBM در اکتبر 2017 مورد توجه قرار گرفت. این مشارکت ایجاد چندین راهرو ارزی در میان کشورهای جنوب اقیانوس آرام را در نظر گرفته است.

این پروژه هدف از پردازش حداکثر 60 درصد از کل پرداخت های مرزی در منطقه را شامل می شود ، که شامل کشورهایی مانند استرالیا ، فیجی و تونگا است. این امر باعث تسریع در معاملات تجاری بین مشاغل کوچک ، غیرانتفاعی و موسسات بانکی محلی می شود. به عنوان مثال ، یک کشاورز در ساموآ می تواند با یک خریدار در اندونزی ارتباط برقرار کرده و معاملات را انجام دهد.

در سال 2016 ، شرکت مشاور برجسته فناوری Deloitte همچنین از همکاری با استلار برای توسعه یک برنامه پرداخت خبر داد. در کنفرانسی در سال 2017 ، مک کالب تأیید کرد که 30 بانک برای استفاده از بلاکچین استلار برای انتقال های مرزی ثبت نام کرده اند.


کیف پولهای استلار


ارز اصلی مورد استفاده شبکه استلار،‌لومن (Lumen) با واحد اختصاری XLM‌ است. کیف پول های معتبر این ارز که توسط وب سایت اصلی تاییده شده اند :

۱- کیف پول دسکتاپ استلار (کیف پول رسمی) 

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

این نرم افزار کلاینت رسمی استلار و کاملا متن باز است. در این کیف پول می‌توانید لومن ارسال و یا دریافت کنید. این کیف پول بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینکوس قابل اجراست. کلیدهای خصوصی و تمام محتویات کیف پول در دستکتاپ شما ذخیره می‌شوند،‌ بنابراین سعی کنید هر چند وقت یکبار از آن بک آپ بگیرید.

دانلود این کیف پول

 

2- کیف پول موبایل lobstr

ارز دیجیتال استلار چیست؟ همه چیز درباره استلار و XLM

این کیف پول مخصوص سیستم عامل های ios و اندروید طراحی و امنیت آن توسط شرکت استلار تاییده شده است.

دانلود این کیف پول

 


چگونه استلار بخرم


برای خرید ارز شبکه استلار یا همان لومن (XLM) باید از طریق صرافی ها اقدام کنید. صرافی انیکس چینج با رابط کاربری آسان و امن ساده ترین روش برای خرید XLM  است. شما با ورود به سایت پس از ثبت نام و احراز هویت به راحتی میتوانید استلار بخرید، بفروشید و یا به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید.