بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین


بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین

شخص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 اولین بار با انتشار مقاله ای بیت کوین را با عنوان نوعی پول الکترونیک به جهان معرفی کرد که شروع یک انقلابی بود که سالها بعد به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین اختراع ها در قرن اخیر است.

خالق بیت کوین همانطور که در وایت پیپر شرح داده است بیت کوین پول الکترونیکی همانند پول نقد است که می توانید با آن خرید کنید.

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که آغازگر جریان غیرمتمرکز سازی در دنیای پسا اینترنت شده است.

بیت کوین در سال های اخیر با توجه به رشد قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، توجه همگان را به خود جلب کرده است. احتمالا شما در اخبار، رسانه ها و فضای مجازی درباره پادشاه ارزهای دیجیتال ممکن است چیزهای شنیده اید.اما این بحث ها به هیچ وجه نقطه شروع جالبی برای آشنا شدن با چنین پدیده بزرگی نیست، در این مقاله قصد داریم شما ما را با تکنولوژی بلاک چین و شبکه بیت کوین آشنا کنیم.


بیت کوین چیست؟


بیت کوین پول الکترونیکی است که به صورت شخص به شخص که شما می توانید با استفاده از آن بدون هیچ واسطی به هر جای دنیا پول بفرستید. درست همانند پول نقد از ان برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنید.

اگر بیت کوین و پول نقد واقعی را با هم مقایسه کنیم متوجه می شویم که دو ویژگی اصلی یعنی غیرمتمرکز بودن و عدم نیاز به چاپ واحدهای پولی بیشتر دست آورد مهمی است که توسط بیت کوین فراهم شده است. بیت کوین همچنین نظام اقتصادی جدیدی را به وجود آورده است. البته با توجه به افزایش قیمت روزافزون آن، تبدیل به یک ابزار سرمایه گذاری نیز شده است. ولی هدف اصلی بیت کوین جایگزینی مناسب برای پول نقد است.

بیت کوین توسط چه کسی کنترل می شود؟

ویژگی اصلی بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. در واقع این بدین معنی است برخلاف پولهای نقد که توسط بانکها و دولتها چاپ و توزیع کنترل می شوند. یعنی یک سازمان یا شخص سومی وجود دارد. اما شبکه بیت کوین در  کنترل هیچ فرد یا سازمانی خاصی نیست. کل شبکه بیت کوین دارای قوانینی است. و این قوانین چیزی جز کدهای برنامه نویسی نیست که به صورت عمومی برای همه قابل مشاهده است.

چندین بخش در شبکه بیت کوین حضور دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به توسعه‌دهندگان (برنامه‌نویسانی که مسئولیت بروررسانی نرم‌افزار بیت کوین را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته‌اند) ،استخراج‌کنندگان، و نودهای شبکه (دستگاه‌هایی که به شبکه متصل شده‌اند) اشاره کرد.

شبکه بیت کوین که توسط تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده که به بیان ساده زنجیره ای از بلاک ها است. هر بلاک شامل چندین تراکنش است. تراکنش ها هم حاوی اطلاعاتی در مورد خرج شدن پول یا سکه بیت کوین است. این تراکنش ها توسط ماینرها و یا استخراج کنندگان اعتبار سنجی می شوند و دلیل اینکه به این دستگاهها ماینر گفته میشود این است که به ازای هر راستی آزمایی بلاک جدید مقداری از سکه بیت کوین دریافت می کنند.

 نود های شبکه بیت کوین (مانند یک دفتر کل) دستگاههایی هستند که وظیفه دارند تاریخچه تراکنش ها را بروی هاردهای خود ذخیره و نگهداری کنند.

چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است؟

تاریخ ایجاد بیت کوین به اواخر سال 2008 بر میگردد. در آن زمان فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو مقاله ای منتشر کرد و در آن از پول الکترونیکی جدیدی صحبت کرد. ساتوشی ناکاماتو در این مقاله یا همان وایت پیپر، هر آنچه در مورد بیت کوین و نحوه کار کردن را به طور کامل شرح داده است.

 

انواع کیف پول های بیت کوین

جهت نگهداری بیت کوین شما نیازمند یک کیف پول هستید، کیف پول ابزاری برای نگهداری، ارسال و دریافت بیت کوین است. بسته به نیاز خود می توانید از انواع مختلف کیف پول استفاده کنید. کیف پول های دسکتاپ، موبایل، تحت وب، سخت افزاری و کاغذی از جمله این موارد هستند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی بیت کوین تعدادی از کیف پول‌هایی که آن را پشتیبانی می‌کنند، مشاهده کنید. جهت آشنایی بیشتر با انواع کیف های پول می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید  تراکنش‌ها قابل برگرداندن نیست به همین دلیل، حتما از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و کلمات بازیابی را در محل مطمئنی نگهداری کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای دستگاهی که کیف پول روی آن نصب است، بتوانید مبالغ خود را روی دستگاه دیگری بازیابی کنید.

از کجا می توانید بیت کوین بخرید؟

جهت خرید بیت کوین شما میتوانید به سایت آنیکس چینج به آدرس https://onyxchange.com مراجعه و پس از ثبت نام و احراز هویت نسبت به خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اقدام کنید. توجه داشته باشید جهت تبدیل ارزها دیجیتال نیازی به احراز هویت ندارید.