بایننس کوین چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال بایننس کوین و BNB


بایننس کوین چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال بایننس کوین و BNB

بایننس کوین با نام تجاری BNB، توسط بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس (Binance) عرضه شده است. این کوین برای کاربران بایننس مزایایی مانند معاملاتی با کارمزد کمتر، افزایش شانس دریافت توکن‌های IEO و کاربردهای دیگری دارد که با گسترش فعالیت‌های بایننس در آینده خود را نشان خواهد داد. بایننس کوین در سال‌های اخیر یکی از کوین‌هایی بوده که توجهات تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار را به خود جلب کرده است.

بایننس بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین صرافی مربوط به ارزهای دیجیتالی در سراسر دنیا است. توکن بایننس کوین (BNB ) یک ارز دیجیتال است که می‌تواند کمک زیادی به عنوان واسطه به تبدیل ارزهای دیجیتالی به یکدیگر کند. زیرا جفت‌های ارز دیجیتالی تنها در تعداد و انواع محدودی در هر صرافی وجود دارند. به همین خاطر برای تبدیل ارزهای دیجیتالی به یکدیگر، باید از سکه‌ها یا همان ارزهای واسط مشهور مانند بایننس کوین (BNB) و تتر (USDT)استفاده کرد. 

چکیده ای از عملکرد بایننس

بایننس بزرگ‌ترین صرافی در دنیای ارزهای رمزنگاری شده است که حجم مبادلات آن روزانه بیش از یک میلیارد دلار بوده و موسس آن یکی از ثروتمند‌ترین افراد این حوزه چانگ‌پنگ ژائو ملقب به CZ است. بایننس قصد دارد به یک شرکت خوشه‌ای ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شود که با غول‌های صنایع مالی نظیر نزدک و HSBC توان رقابت داشته باشد.

موفقیت این صرافی به چند فاکتور کلیدی مهم وابسته است:

  • بایننس توکن بایننس کوین (BNB) را برای تبادلات داخلی صرافی ایجاد کرده است. همچنین بایننس به عنوان یکی از مورداعتمادترین صرافی‌های رمزارز شناخته شده که تراکنش‌ها را در سریعترین حالت ممکن انجام می‌دهد.
  • علاوه بر خود صرافی، پلتفرم‌های دیگری همچون آزمایشگاه بایننس (برای پروژه‌های بلاک چینی)، پلتفرم ICO بایننس لانچ‌پد، بانک اطلاعات بایننس و صندوق خیریه‌ی آن منجر به افزایش استفاده از این توکن شده‌اند.
  • اخیراً با سرمایه‌گذاری در مفهومی تحت عنوان بانک غیرمتمرکز، فعالانه به دنبال برهم زدن سیستم‌‌های مالی سنتی است.

اگر همه‌ی این تکه‌های پازل را در ذهنمان کنار همدیگر قرار دهیم متوجه می‌شویم که بایننس به دنبال پایداری و رشد در سیستم کسب‌و‌کار خود است. گشت و گذار یکی از اصول مهم کسب‌وکار است که بایننس در هر چیزی که مرتبط با بلاک چین می‌باشد، دست گذاشته است.

عرضه اولیه (ICO) ارز دیجیتال بایننس کوین  و ورود بایننس کوین به بازار

عرضه اولیه ارز دیجیتال بایننس کوین برای اولین بار در 26 ژوئن سال 2017 میلادی آغاز شد و تعدادی توکن به منظور جذب سرمایه به خریداران و فعالان عرضه شد. این عرضه تا 3 ژوئیه همان سال یعنی 11 روز قبل از شروع به کار صرافی بایننس ادامه داشت. در این عرضه، خریداران باید برای خرید 2700 ارز دیجیتال بایننس 1 اتریوم  ETH و برای خرید تعداد بیست هزار  بایننس کوین، 1 بیت کوین BTC هزینه می‌کردند.

در ابتدا، رمزارز یایننس کوین یک توکن ارز دیجیتال با استاندارد ERC-20 روی شبکه اتریوم با مجموع 200 میلیون توکن بایننس کوین بود. تعداد 100 میلیون از این توکن‌ها در عرضه اولیه به تیم بایننس و سرمایه‌گذاران فرشته فروخته شد. 40 درصد از کل عرضه اولیه یعنی تعداد 80 میلیون کوین به تیم بایننس فروخته شد. 10 درصد از کل توکن‌ها (20 میلیون کوین) به سرمایه‌گذاران فرشته فروخته شد. برخی سرمایه‌گذاران مشهور مانند راجر ور Roger Ver، تعدادی زیادی از کوین‌ها در عرضه اولیه بایننس را برای خود خریداری کردند. (سرمایه گذاران فرشته به سرمایه‌گذارانی که در مدیریت شرکت‌های نوپایی که سهام آن‌ها را خریده‌اند، دخالت نمی‌کنند گفته می شود.).

همچنین 100 میلیون توکن دیگر نیز برای عرضه عمومی با قیمت 15 سنت به ازای هر کوین ارائه شد. بنابراین با چنین قیمتی از محل فروش عمومی توکن‌ها رقمی معادل 15 میلیون دلار سرمایه جذب بایننس و پروژه ارز دیجیتال آن شد.

کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین BNB

ارز دیجیتال بایننس کوین BNB کاربردهای زیادی دارد و هر کاربر بسته به نیاز خود می‌تواند از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کند. به عنوان مثال می‌توان برای پرداخت هزینه‌های مسافرت و خرید اینترنتی از این کوین استفاده کرد. بررسی‌ها نشان داده است تاکنون میلیون‌ها ارز دیجیتال بایننس کوین برای پرداخت هزینه‌های مسافرتی، خرید کالا، گرفتن وام، دادن پاداش، قراردادهای هوشمند و سایر انواع معاملات پرداخت شده است.

پرداخت کارمزدهای مربوط به معامللات نیز یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از ارز دیجیتال بایننس کوین BNB بوده است. در پلتفرم تریدینگ بایننس، تقریبا بیش از دو میلیون کاربر از ارز دیجیتال بایننس‌کوین BNB برای پرداخت کارمزد معاملات استفاده کرده‌اند که در این تراکنش‌ها مجموعا بیش از 40 میلیون توکن بایننس کوین BNB در تعداد بیش از 127 میلیارد معامله استفاده شده است.

فرآیند برندینگ بایننس کوین

یکی از برنامه‌های اصلی بایننس که در سال‌های اخیر در مقاطع زمانی مختلف پیگیری شده است، خرید مجدد تعدادی از ارزهای دیجیتال خود و سوزاندن آن‌ها است. به این فرآیند برندینگ گفته می شود. در وایت پیپر ارز دیجیتال بایننس کوین BNB به وضوح به این موضوع اشاره شده است و از همان ابتدا چنین استراتژی مد نظر شرکت بوده است. معمولا در دوره‌های زمانی سه ماهه، این شرکت 2 % از سود خود را صرف خرید تعدادی از سکه‌ها و سوزاندن همیشگی آن‌ها می‌کند. 

فرآیند برنینگ و سوزاندن کوین‌ها توسط بایننس تا زمانی ادامه خواهد داشت که خرید مجدد و برنینگ، به 50 درصد عرضه توکن بایننس کوین BNB از میزان اصلی خود یعنی 100 میلیون توکن باقیمانده برسد. شرکت برای شفافیت بیشتر، پس از هر بار خرید مجدد و سوزاندن کوین‌ها، به طور رسمی و با عدد و رقم این موضوع را به اطلاع همگان می‌رساند. پس تا زمانی که 100 میلیون توکن بایننس کوین BNB خرید مجدد شود و سوزانده شود، فرآیند برنینگ در این شبکه ادامه خواهد داشت.

یکی از برنینگ‌های قابل‌توجه در بایننس در 15 آوریل سال 2018 اتفاق افتاد. در این فرآیند تعداد 2 میلیون و 220 هزار و 314 توکن بایننس کوین BNB خرید مجدد شد و سوزانده شد. پشت ایده برنینگ در شبکه بایننس، یک استراتژی فوق‌العاده قدرتمند قرار گرفته است. با کاهش تعداد توکن‌های در گردش در بازار، قیمت ارز دیجیتال بایننس کوین BNB بالاتر می‌رود.

بلاک چین بایننس Binance Chain

بلاک چین بایننس Binanace Chain که در سال ۲۰۱۹ آزمایش و راه‌اندازی شد، در واقع بستری برای اجرای صرافی غیرمتمرکز بایننس Binance DEX است. به گفته چانگ‌پنگ ژائو مدیر بایننس، سرعت و توانایی مدیریت حجم عظیم تراکنش‌ها در این بلاک چین اولویت داشته و افزودن قابلیت‌های مختلف در اولویت‌های بعدی قرار دارند. با راه‌اندازی رسمی بلاک چین در آوریل ۲۰۱۹، فرآیند انتقال توکن‌های بایننس از بلاک چین اتریوم نیز آغاز شد.

این بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده که توانایی مدیریت میزان مشابه از معاملات صرافی اصلی را دارا است و بیش از هزاران تراکنش در ثانیه را می‌تواند پشتیبانی کند. زمان ایجاد بلاک در این بلاک چین یک ثانیه بوده و برای افزایش سرعت انجام معاملات، تعداد محدودی تولیدکننده بلاک در نظر گرفته شده است.

اصول طراحی بایننس چین Binanace Chain چنین است:

  • نگهداری از سرمایه به عهده کاربران خواهد بود و کنترل کلیدهای خصوصی‌ را خودشان برعهده خواهند داشت.
  • عملکرد بالا و تاخیر زمانی پایین که پاسخگوی تعداد زیاد کاربران باشد.
  • تجربه کاربری بهینه، همانند سایت اصلی بایننس
  • قابل توسعه در بخش معماری، ایده‌ها
  • هزینه کارمزد بسیار پایین

بایننس چین Binanace Chain امکان ایجاد توکن‌های جدید را در بستر خود می‌دهد که می‌توان آن‌ها را فریز، دریافت و ارسال کرد. همچنین امکان ایجاد جفت‌ ارز بین توکن‌های مختلف نیز در این بلاک چین در نظر گرفته شده است.