استاندارد توکن BRC-20 چیست؟


۸ مهر ۱۴۰۲
استاندارد توکن BRC-20 چیست؟

ظهور توکن های قابل تعویض در بلاک چین بیت کوین باعث معرفی استاندارد توکن BRC-20 شده است که به طور خاص جهت استفاده در شبکه بیت کوین طراحی شده است. به دلیل قابلیت تعویض و ارزش برابر، توکن های قابل تعویض به طور قابل توجهی محبوبیت خود را در دنیای ارزهای دیجیتال افزایش داده اند.ظهور استانداردهای توکن قابل تعویض مانند BRC-20 نقشی حیاتی در پیشرفت بلاک چین بیت کوین ایفا می کند. این استانداردها راه‌هایی را برای توکن‌سازی و ایجاد دارایی‌های دیجیتال باز می‌کنند و دامنه امکانات را فراتر از نقش بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال گسترش می‌دهند.

توکن استاندار BRC-20 چیست؟

توکن استاندارد BRC-20 یک استاندارد توکن قابل تعویض آزمایشی است که به طور خاص برای بلاک چین بیت کوین طراحی شده است. اما چه کسی استاندارد توکن BRC-20 را ایجاد کرد؟ استاندارد توکن BRC-20 در اوایل مارس 2023 توسط Domo، یک تحلیلگر معمایی بلاک چین ایجاد شد. این استاندارد از ایجاد و انتقال توکن های قابل تعویض از طریق پروتکل ordinals پشتیبانی می کند. Ordi، Vmpx و Pepe نمونه هایی از توکن های محبوب در لیست توکن های BRC-20 هستند.

همانطور که گفته شد، استاندارد توکن BRC-20 به طور قابل توجهی با همتای ERC-20 خود که مبتنی به قراردادهای هوشمند است، از کتیبه های ترتیبی استفاده شده است. کتیبه های ترتیبی بیت کوین از 21 ژانویه 2023، زمانی که مهندس نرم افزار کیسی رودرمور پروتکل را اجرا کرد، در شبکه بیت کوین پشتیبانی می شود.

این ارتقا به کاربران بیت کوین اجازه داد تا داده‌هایی مانند نشانه‌گذاری شی جاوا اسکریپت (JSON) - که اساساً کد، تصاویر و متن هستند - روی توکن‌های ساتوشی (ترتیبی) ثبت کنند. یک ساتوشی کسری از یک بیت کوین است و 100 میلیون ساتوشی یک بیت کوین را تشکیل می دهد.

برخلاف استانداردهای رمزی مانند ERC-20، TRC-20 و BEP-20، که در آن قراردادهای هوشمند بر فرآیندهای حیاتی حاکم هستند، استاندارد BRC-20 تحت یک روش عملیاتی متمایز عمل می کند.

این استاندارد به کاربران اجازه می دهد تا از نوشته های JSON برای برنامه نویسی ساتوشی استفاده شود. ساتوشی ها با نوشته ها به عنوان Ordinals نامیده می شوند که در طبیعت غیرقابل تعویض هستند و شباهت هایی با توکن های غیرقابل تعویض (NFT) دارند. غیرقابل تغییر بودن به این معنی است که هر اوریندال منحصر به فرد است و ویژگی های متمایز دارد. وقتی صحبت از برنامه نویسی به میان می آید، قراردادهای هوشمند در مقایسه با قراردادهای معمولی همه کاره تر هستند. Ordinals محدود به ضرب توکن و انتقال است در حالی که قراردادهای هوشمند موارد استفاده بیشتری دارند.

BRC-20 tokens

مزایا و معایب استاندارد توکن BRC-20 چیست؟

مزایای استاندارد توکن BRC-20

استاندارد توکن BRC-20 دارای مزایای متعددی است که به پیشرفت آن کمک کرده است. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

سازگاری با شبکه بیت کوین

سازگاری به عنوان یک مزیت تعیین کننده استاندارد BRC-20 است، زیرا به بیت کوین و توکن های BRC-20 امکان می دهد به طور یکپارچه با بلاک چین بیت کوین ادغام شوند. این به بستر بیت کوین اجازه استفاده از سرمایه ذاتی آن که منجر به شکوفا شدن استحکام و پذیرش گسترده شبکه می شود.

این عامل همچنین به استاندارد اجازه می‌دهد تا از زیرساخت‌های موجود شبکه، مانند کیف پول‌های آن و صرافی‌هایی که شبکه را پشتیبانی می‌کنند، استفاده کند، از این رو در جامعه بیت‌کوین به سرعت مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

سادگی

استاندارد توکن BRC-20 از یک مکانیسم توکن سازی ساده استفاده می کند که استفاده از آن را آسان می کند. این بر خلاف سایر استانداردهای رمزی است که بر قراردادهای هوشمند پیچیده متکی هستند. این قراردادهای هوشمند را کنار می گذارد، که گاهی اوقات پیکربندی آنها می تواند پیچیده باشد. این به کاربران اجازه می دهد تا توکن های BRC-20 را بدون نیاز به تخصص فنی تخصصی ضرب و انتقال دهند.

امنیت

استاندارد توکن BRC-20 به دلیل استحکام ذاتی بلاک چین بیت کوین، که ثابت کرده است یکی از امن ترین زنجیره ها در این صنعت است، دارای امنیت استثنایی است. ماهیت غیرمتمرکز، فناوری‌های الگوریتمی و مکانیزم اجماع اثبات کار به تقویت امنیت کلی سیستم کمک می‌کند.

با استفاده از بلاک چین بیت کوین، استاندارد BRC-20 می تواند از این مکانیسم های امنیتی برای محافظت از یکپارچگی خود استفاده کند.

معایب استاندارد BRC-20

در حالی که استاندارد توکن BRC-20 بدون شک دارای مزایای متعددی است، عاقلانه است که بدانیم، مانند هر راه حل تکنولوژیکی دیگر، دارای محدودیت های ذاتی نیز می باشد. در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

نبود عملکرد قرارداد هوشمند

برخلاف سایر استانداردهای توکن، مانند استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم، استاندارد BRC-20 فاقد پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. این قطعه کدهای مبتنی بر بلاک چین، طیف قابلیت‌های زنجیره‌هایی را که از آنها پشتیبانی می‌کنند، گسترش می‌دهند.

این به این دلیل است که آنها را می توان برای بهبود جنبه هایی مانند اتوماسیون، شفافیت، امنیت و مدیریت دارایی پیکربندی کرد. به این ترتیب، عدم پشتیبانی قرارداد هوشمند در استاندارد BRC-20 ممکن است قابلیت های آن را در حوزه های آینده محدود کند.

وابستگی به بلاک چین بیت کوین

استاندارد BRC-20 به بلاک چین بیت کوین وابسته است و این امر آن را در معرض محدودیت های ذاتی شبکه قرار می دهد. محدودیت ها شامل مقیاس پذیری کم و سرعت پایین تراکنش است. با افزایش کاربرد بلاک چین BRC-20 و بدتر شدن ازدحام، این مشکلات برجسته‌تر می‌شوند.

نکته قابل توجه، ازدحام شبکه از زمان راه‌اندازی استاندارد بدتر شده است، که منجر به بهمن وار شدن بیت‌کوین شد. میلیون ها کتیبه ترتیبی در چند ماه گذشته ایجاد شده است و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

این توسعه باعث شده است که زمان پردازش تراکنش در بلاک چین بیت کوین افزایش یابد و هزینه های شبکه به شدت افزایش یابد. در نتیجه، کارایی و مقرون به صرفه بودن انتقال توکن BRC-20 احتمالاً با تداوم مشکل تأثیر منفی خواهد داشت.

قابلیت همکاری محدود

استاندارد توکن BRC-20 به طور خاص برای عملکرد در اکوسیستم بلاک چین بیت کوین طراحی شده است. این جنبه منجر به چالش های قابلیت همکاری، به ویژه برای کاربرانی می شود که مایل به استفاده از سیستم های بلاک چین جایگزین هستند. این محدودیت به دلیل عدم وجود ویژگی در شبکه BTC ایجاد می شود.

قابلیت همکاری بین زنجیره‌ها مهم است، زیرا انتقال توکن‌های یکپارچه را در داخل اکوسیستم رمزنگاری در سراسر شبکه‌های بلاک چین مختلف تسهیل می‌کند. این به کاربران این امکان را می دهد که در صورت راحت بودن از شبکه های ارزان تر و کارآمدتر استفاده کنند.

نحوه خرید توکن BRC-20

برای خرید توکن های BRC-20، داشتن کیف پولی با قابلیت بیت کوین Taproot مانند کیف پول UniSat یا کیف پول Ordinals ضروری است. هنگام خرید سکه ها از طریق بازاری که از توکن های BRC-20 پشتیبانی می کند، کیف پول باید به پلتفرم متصل باشد و در حالت ایده آل دارای وجوهی به شکل BTC برای پرداخت هزینه تراکنش باشد.

قبل از خرید، مهم است که قیمت توکن های BRC-20 را با نرخ های بازار گسترده تر مقایسه کنید. اگر قیمت خوب است، باید برای بررسی اصل بودن فروشنده اقدام کرد.

این را می توان با تأیید متقابل موجودی آدرس کیف پول با موجودی منعکس شده در وب سایت Unisat.io انجام داد. این برای اطمینان از این است که موجودی کیف پول دقیقاً با موجودی فروشنده یکسان است. این به جلوگیری از کلاهبرداری کمک می کند. پس از تأیید این جزئیات مهم، انجام خرید امن تلقی می شود.

آینده استاندارد BRC-20

تکامل بی وقفه صنعت فناوری بلاک چین و همچنین جامعه رو به رشد آن و گسترش پایگاه کاربر، عناصری هستند که می توانند کاربرد استاندارد توکن BRC-20 را افزایش دهند.

مانند هر فناوری دیگری که برای تکامل باز است، آینده توکن‌های BRC-20 در معرض نزول‌ها و جریان‌های صنعت بلاک چین و پویایی اقتصاد توکن است. با این وجود، با شور و هیجان فعلی، استفاده از استاندارد BRC-20 احتمالاً در میان مدت رشد خواهد کرد.

با این حال، توکن‌های BRC-20، در وضعیت فعلی‌شان، هنوز سابقه‌ای مشابه با همتایان خود که توسط پروتکل‌هایی مانند استاندارد توکن ERC-20 پشتیبانی می‌شوند، ایجاد نکرده‌اند.

از آنجایی که استاندارد BRC-20 هنوز در مرحله آزمایشی است، توکن های BRC-20 در حال حاضر برای سرمایه گذاری آماده در نظر گرفته نمی شوند. در حالی که این توکن‌ها در قلمرو دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، نویدبخش هستند و پتانسیل را نشان می‌دهند، وضعیت در حال تحول آن‌ها نیازمند یک رویکرد سنجیده است.