بلاک چین چیست؟ توضیح ساده با مثال


۳ تیر ۱۴۰۰
بلاک چین چیست؟ توضیح ساده با مثال

با وجود تمام آنچه که اخیراً در مورد بیت کوین ، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال شنیده اید ، بسیاری از کارشناسان مالی می گویند این فناوری استفاده شده در ارزهای دیجیتال است که باید واقعاً به آن توجه داشته باشید.

حتی افرادی که به ارزهای دیجیتال علاقه ندارند نیز فناوری بلاکچین را با ارزش می دانند. کریس چن ، برنامه ریز مالی شرکت استراتژیست های مالی Insight در نیوتن ، ماساچوست ، می گوید جواهر واقعی زنجیره بلوک است.

بلاک چین (Blockchain) چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ این‌ها سوالات متداولی هستند که در مورد این فناوریِ انقلابی پرسیده می‌شود و احتمالاً درک آن برای افراد تازه‌کار و حتی برای حرفه‌ای‌ها چندان ساده نباشد. با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات به زبان ساده پاسخ بدهیم.


بلاک چین چیست؟


بلاکچین را به عنوان یک فرم جدید و دیجیتالی ثبت سوابق در نظر بگیرید. 

بلاکچین فناوری زیربنایی است که بسیاری از ارزهای رمزپایه - مانند بیت کوین و اتریوم - روی آن کار می کنند ، اما روش منحصر به فرد آن برای ضبط ایمن و انتقال اطلاعات ، کاربردهای گسترده ای خارج از ارزهای دیجیتال دارد.

به زبان ساده، میتوان گفت بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت اصلی آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

بلاکچین نوعی دفتر توزیع شده است. فناوری دفتر توزیع شده (DLT) امکان ثبت رکوردها را در چندین کامپیوتر فراهم می کند ، معروف به "گره" هر کاربر از زنجیره بلوک می تواند یک گره باشد ، اما کار با آن نیاز به مقدار زیادی کامپیوتر است. گره ها داده ها را در دفتر کل، تأیید و ذخیره می کنند. این روش متداول با روش های سنتی ثبت رکورد است که داده ها را در یک مکان مرکزی مانند سرور کامپیوتر ذخیره می کند.

زنجیره بلوکی اطلاعات اضافه شده به دفتر را به بلاک ها یا گروه های داده سازمان می دهد. هر بلوک فقط می تواند مقدار مشخصی از اطلاعات را در خود نگه دارد ، بنابراین بلوک های جدید به طور مداوم به دفتر اضافه می شوند و یک زنجیره تشکیل می دهند.

هر بلوک شناسه منحصر به فرد خود را دارد ، "هش" رمزنگاری. هش نه تنها از اطلاعات موجود در بلاک از هر کسی بدون کد مورد نیاز محافظت می کند ، بلکه همچنین با شناسایی بلاکی که قبل از آن قرار دارد از محل بلوک در امتداد زنجیره محافظت می کند.

بلاک چین‌ها می‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain) هم می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را به ارمغان بیاورند.


بلاک چین چگونه کار می کند؟


واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست (داده ها).

در اینجا مثالی از نحوه استفاده از بلاک چین برای تأیید و ثبت معاملات بیت کوین آورده شده است.

  • یک مشتری بیت کوین می خرد.
  • داده های تراکنش از طریق شبکه گره های غیرمتمرکز بیت کوین ارسال می شود.
  • گره ها تراکنش را تأیید می کنند.
  • پس از تأیید ، تراکنش با سایر ترکنش ها گروه بندی می شود و یک بلوک را تشکیل می دهد ، که به زنجیره تراکنش ها همیشه در حال رشد اضافه می شود.
  • بلوک تکمیل شده رمزگذاری شده است و سابقه تراکنش دائمی است. قابل حذف یا تغییر در بلاکچین نیست.

اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

بلاک چین چیست؟ آموزش گام به گام و تصویری

 

بلاکچین بیت کوین عمومی است ، به این معنی که هر کسی که بیت کوین دارد می تواند سابقه تراکنش را مشاهده کند. اگرچه ردیابی هویت پشت یک حساب کار دشواری است ، اما سوابق نشان می دهد کدام حساب ها در بلاکچین تراکنش می کنند. بلاک چین های عمومی همچنین به هر کاربری با قدرت رایانه مورد نیاز اجازه می دهند تا در تأیید و ثبت معاملات روی بلاکچین به عنوان گره شرکت کند.

اما همه بلاکچین ها عمومی نیستند. بلاکچین ها می توانند به عنوان دفترهای خصوصی طراحی شوند ، بنابراین یک مالک قادر به محدود کردن افرادی است که می توانند تغییراتی در زنجیره بلوک ایجاد کنند. اگرچه ممکن است تعداد شرکت کنندگان در یک بلاکچین خصوصی کمتر باشد ، اما هنوز هم در بین استفاده کنندگان، غیرمتمرکز است. بلاک چین های خصوصی امنیت هر داده ذخیره شده در پایگاه داده را با استفاده از همان روش های رمزگذاری حفظ می کنند.

ایده ثبت ایمن و غیرمستقیم دائمی اطلاعات ، صنایع مختلف را به خود جلب کرده است و به طور بالقوه راه حل هایی را برای بسیاری از نگرانی های امنیتی ، فرآیندهای ثبت سوابق و مسائل مربوط به مالکیت داده ها در اختیار ما قرار می دهد.


آینده مبتنی بر بلاکچین


بلاکچین به ما فناوری انتقال اطلاعات در بستری امن را می دهد و در شناختن صحت اطلاعاتی که می خواهید محافظت کنید ، تقریباً اطمینان کامل دارند.

این فناوری می‌تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای زیاد دیگری هم داشته باشد و هر کجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و از بین بردن نیاز به اعتماد باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد.

به عنوان مثال ، داستان هایی را در نظر بگیرید که در هفته های اخیر از موضوعات meme و افراد مشهوری که با فروش NFT (توکن های غیرقابل استفاده) از دارایی دیجیتال پول نقد دریافت می کنند ، پخش شده است.

از آنجا که سابقه زنجیره بلوک اساسی تغییرناپذیر است ، NFT به فروشندگان اجازه می دهد تا صحت دارایی دیجیتال را تأیید کنند. هنگام خرید NFT ، این معامله به دفتر بلاکچین اضافه می شود و به یک ثبت مالکیت قابل تأیید تبدیل می شود. برای کسانی که توانایی تأیید صحت یک اثر دیجیتال را دارند ، بلاکچین به شما کمک می کند تا از هنر دیجیتال و کالاهای قابل جمع آوری مشابه با همتایان فیزیکی خود برخوردار شوند. از نظر تئوری ، این منجر به حفظ ارزش خالقان از طریق کارهایی می شود که از نسخه های دیجیتالی هنر استفاده می کنند.

یا نمونه دیگر، انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب می‌تواند یکی از کاربردهای بلاک چین باشد. با استفاده از این نوآوری می‌توان تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کاهش داد.

یا برای یک نمونه دیگر می‌توان به استفاده از بلاک چین در زنجیره تأمین و حمل و نقل اشاره کرد. کارخانه‌جات و شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند اطلاعات کالاها و حمل و نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به دست مشتری روی پایگاه داده ثبت می‌کنند که این کار اصالت کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می‌کند.

البته هنوز در دنیای واقعی به صورت گسترده بلاک چین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و با اینکه این فناوری غیرمتمرکز است، در بسیاری از کارها با وجود آن باز هم مجبور به تکیه کردن به نهادها و سازمان‌های متمرکز هستیم. اما با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می‌توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امیدوار بود.


سرمایه گذاری در آینده


مشاغل و دولت ها در سراسر جهان به آزمایش و پیاده سازی فناوری بلاکچین ادامه می دهند ، اما هیچ یک از این موارد یک شبه اتفاق نمی افتد. شاید روزی به  جایی برسیم که ارز دولتی مبتنی بر بلاکچین باشد یا سوابق پزشکی به بلاکچین تبدیل شود.

در این میان ، می توانید با افزودن ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین مثل بیت کوین به سبد خود ، روی قدرت بلاکچین شرط بندی کنید ، هر چند که این تنها راه برای سرمایه گذاری دلاری در برابر فناوری نیست.

همچنین می توانید سرمایه گذاری های سنتی بیشتری را به سبد خود اضافه کنید که با بلک چین مرتبط هستند به عنوان مثال ، بررسی کنید که آیا ETF یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک شما شامل شرکت هایی است که در حال توسعه فناوری های بلاکچین هستند یا شروع به استفاده از بلاکچین در عملیات تجاری خود می کنند.