شیبا چیست؟ تحلیل و برسی توکن SHIBA INU


شیبا چیست؟ تحلیل و برسی توکن SHIBA INU

شیبا اینو با نماد اختصاری SHIB یک ارز دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳.۴۲ میلیارد دلار، در رتبه ۲۸ بازار قرار داشته و سهم ۰.۲۳ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. کلمه شیبا اینو نام یک سگ با نژاد ژاپنی است.SHIBA INU به عنوان یک توکن ارز دیجیتال در بستر اتریوم فعالیت می‌کند که با الهام گرفتن از دوج کوین به وجود آمده است. با تشریح ارز شیبا روشن می‌شود که این دیدگاه، نسبتاً معقول و منطقی است. در اصطلاح رایج موجود در بازار این رمزارز به عنوان قاتل دوج کوین نیز شناخته می‌شود. روندها در بازار نشان می‌دهد که این رمز ارز در تلاش است تا دوج کوین را پشت سر گذاشته و برای همیشه از آن پیشی بگیرد.شیبا اینو در واقع یک سکه به شمار نمی‌رود و به هیچ عنوان بلاک‌چین مستقل خود را ندارد؛ بنابراین ارز شیبا چیست؟ ارز دیجیتال SHIB در واقع نوعی توکن به شمار می‌رود.

تفاوت بین توکن و کوین(سکه) چیست؟

سکه کوین به ارزهایی گفته می‌شود که دارای بلاک چین شخصی خود هستند؛ به عنوان مثال بیت کوین، اتریوم و دوج کوین دارای بلاک‌چین خصوصی خود هستند. اما توکن‌ها فاقد بلاک‌چین اختصاصی بوده و بر بستر سایر بلاک‌چین‌ها مبادله می‌شوند. ارز دیجیتال SHIBA INU نیز مبتنی بر استاندارد ERC-20 بر بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

آیا SHIBA INU یک شت کوین است؟

برای اینکه بتوانیم به پاسخ درست برسیم، ابتدا باید شت کوین را بشناسیم. به کوین‌ یا توکن‌هایی که هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و به دنبال حل هیچ مشکل خاصی نیستند شت کوین گفته می شود. این ارزهای دیجیتال اغلب برای کلاهبرداری ایجاد می‌شوند و همواره دارای صعود و سقوط های شدید قیمتی هستند.

برای این که بدانیم SHIBA INU یک شت کوین است یا نه یک سری نکات باید بررسی شود:

  • آیا SHIBA INU به دنبال حل مشکل خاصی است؟
  • آیا SHIBA INU دارای وایت‌پیپر هست؟
  • آیا در وایت‌پیپر SHIBA INU در مورد نحوه‌ی کارکرد این ارز توضیح داده شده است؟
  • آیا تیم طراحی اSHIBA INU توانایی تحقق برنامه‎ های پیش روی خود را دارند؟
  • آیا SHIBA INU به طور غیرمتمرکز در شبکه توزیع شده است؟

آیا SHIBA INU به دنبال حل مشکل خاصی است؟

در ابتدای عرضه ارز SHIBA INU این تیم طراحی به دنبال حل مشکل خاصی برای بهبود عملکرد جامعه‌ نبود اما پس از چندی این تیم با قرار دادن وایت پیپر خود اعلام کردند که به دنبال ایجاد یک صرافی غیر متمرکز هستند و رسیدن به یک جامعه‌ی جهانی است. اما باید دید که تیم طراحی SHIBA INU واقعا این هدف را دنبال می‌کند یا خیر؟ زیرا بسیاری از آلت کوین ها نیز در وایت پیپر خود از هدف‌های بزرگی صحبت می‌کنند و ملاک تصمیم گیری شما نباید فقط هدف ارزهای دیجیتال باشد.

آیا SHIBA INU دارای وایت‌پیپر هست؟

وایت پیپر یک سند بازاریابی است. در این سند طراحان یک ارز دیجیتال مطرح می‌کنند که چه مشکلاتی را شناسایی کرده‌اند. آن‌ها با شناسایی یک یا چند مشکل، با مطرح کردن یک پروژه و عرضه یک رمزارز به دنبال حل آن مشکل بر می‌آیند. به نوعی می‌توان این‌طور تصور کرد که وایت پیپر نشان‌دهنده برنامه‌دار و هدفمند بودن یک ارز دیجیتال است.همان طور که گفته شد تیم طراحی SHIBA INU در ابتدا وایت‌پیپری برای ارز SHIBA INU ارائه نکرده بودند اما با گذشت زمان  وایت‌پیپر ارز SHIBA INU را در دسترس همگان قرار دادند. این تیم وایت پیپر خود را با نام woof paper منتشر کرد.

آیا در وایت پیپر SHIBA INUدر مورد نحوه کارکرد ای ارز توضیح داده شده است؟

در وایت پیپر SHIBA INU در مورد نحوه ی کارکرد این توکن و همچنین در مورد  دو توکن دیگر این اکوسیستم به نام های leash و bone  و نحوه ی کار کرد این دو توکن توضیحاتی ارائه شده است.

آیا تیم طراحی SHIBA INU توانایی تحقق برنامه‎ های پیش روی خود را دارند؟

از تیم طراحی SHIBA INU فقط یک نام مستعار وجود دارد و اطلاعاتی از این تیم در دسترس عموم قرار ندارد به همین دلیل نمی‌توان به طور کاملا قطعی بر توانایی این تیم برای انجام برنامه‌های SHIB نظری ارائه داد.

آیا شیبا به طور غیرمتمرکز در شبکه توزیع شده است؟

در ابتدای توزیع توکن SHIBA INU این تیم تصمیم گرفت نیمی از توکن‌های موجود را به حساب ویتالیک بوترین ( خالق اتریم) و نیم دیگر را در یونی سواپ قفل نماید این کار به منظور اثبات عدم کلاهبرداری و توزیع غیرمتمرکز این توکن انجام شد.

پس واریز 50% از ارز SHINA INU به حساب ویتالیک بوترین، او 10% ارز SHIBA INU خود را به یک گروه خیریه در هند به نام India Covid relief برای مقابله با بیماری کوئید 19 واریز کرد و 90% باقی مانده را سوزاند که این عمل موجب ریزش ارز SHIBA INU در آن زمان شد.

به دلیل اینکه هنوز یکسری مسائل روشن و مشخص نیست نمیتوان در مورد بی ارزش بودن یا نبودن SHIBA INU به طور قطع نظری داد.