تتر (Tether) چیست؟ همه چیز درباره USDT


۲۱ خرداد ۱۴۰۰
تتر (Tether) چیست؟ همه چیز درباره USDT

شاید شما در مورد استیبل کوین ها و یا ارزهایی با قیمت ثابت نسبت به دلار چیزهای شنیده باشید. تتر(Tether) با واحد اختصاری USDT اولین ارز دیجیتال است که با قیمت ثابت خود از شما در مقابل نوسانات شدید بازار محافظت می‌کند و با آن می‌توانید به صورت دیجیتالی دلار منتقل کنید.اگر به دنبال معامله ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً نام تتر را شنیده‌اید.

 

 در این مطلب به این سوالات که تتر چیست و چرا قیمت آن همیشه قیمت ثابتی دارد، پاسخ می‌دهیم با ما همراه باشید.

استیبل کوین ها به طور خلاصه

استیبل کوین  و یا سکه های با ثبات یک ارز دیجیتال است که وابسته به یک ارز واقعی یا همان فیات (مثلاً: دلار آمریکا، یورو و… ) است.

استیبل کوین‌ها توسط شرکت‌های متمرکزی که وابستگی (در اینجا منظور پشتوانه) ارز را تامین می‌کنند، عرضه می‌شوند؛ یا با قرار دادن آن ارز فیات بعنوان وثیقه یا از طریق نوعی الگوریتم که عرضه استیبل کوین را با توجه به حجم درخواست بازار تنظیم می‌کند.

استیبل کوین‌ها به صرافی‌ها امکان تبادل جفت‌ارزها با پول‌های فیات را می‌دهند، بی‌آنکه خود پول فیات را مستقیما درگیر معامله کنند. برای مثال شما می‌توانید یک جفت ارز BTC/USDT داشته باشید که در واقع بازار BTC/USD را بدون نیاز به قوانین دلاری شبیه‌سازی می‌کند.


تتر چیست؟


تتر یک نوع استیبل کوین است که قیمت آن برابر با ارز فیات دلار (منظوراز فیات ارزهایی مثل دلار و تومان که دولت‌ها آن‌ها را منتشر و پشتیبانی می‌کنند) است و با نماد USDT معامله می‌شود. ارزش هر واحد تتر همواره برابر با ۱ دلار ایالات متحده آمریکا است. این ارز به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا معادل فیاتی پول خود را در صرافی‌ها جابجا کنند بدون اینکه ملزم به رعایت قوانین پول‌های فیات باشند. به جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال باثبات دیگر با پشتوانه دلار آمریکا در بازار عرضه شده است، اما USDT در حال حاضر قدرتمندترین ارز دیجیتال باثبات بوده و در زمان نگارش این مقاله، با 62 میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت کوین، اتریوم، در رده سوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

دارندگان و معامله گران تتر از نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال در امان هستند و همچنین به راحتی می توانند پول را بین صرافی ها و کیف پول ها به صورت دلاری منتقل کنند.

لوگوی تترلوگوی تتر

 

تتر توسط گروهی از افراد در پشت پرده‌ صرافی بیتفینکس (Bitfinex) هدایت می‌شود: “Philip Potter” و “Giancarlo Devasini”. شرکت آیفینکس (iFinex) مالک تشکیلات تتر و همچنین گرداننده صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex) است. 

 

تتر چگونه کار می کند؟

در ابتدا تتر بر بستر پلتفرم Omni پایه‌گذاری شده بود. این پلتفرم برای دارایی‌های دیجیتالی که به بلاکچین بیت‌کوین وصل بودند استفاده می‌شد. به دنبال بیت‌کوین، تترهای مبتنی بر اتریوم نیز مورد استقبال قرار گرفتند، که در حال حاضر بیشترین استفاده را دارد. آنها همینجا متوقف نشدند، توکن‌های تتر در حال حاضر بر بستر بیش از ۸ بلاک چین از جمله ترون و سولانا معامله می‌شوند.

به ازای هر واحد تتری که تولید می‌شود ۱ دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند. یعنی اگر ۴,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد، باید ۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگهداری شود تا قیمت آن همواره برابر ۱ دلار بماند.

 

خرید تتر

برای خرید تتر می توانید از صرافی آنلاین اتوماتیک انیکس چینح استفاده نمائید. شما بعد از ایجاد حساب کاربری و احراز هویت می توانید با استفاده از کارت و حساب بانکی ریالی خود اقدام به خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال کنید.


انواع کیف پول های تتر USDT